Tags

, , ,

define nescessityDecember… ofte en måned med juleknas, juletræer, andesteg, flæskesteg, gaver … overflod.

I går stod konstrasten skarp. Udenfor vores dagligvarebutik stod en hjemløs og solgte “Hus forbi”. Som altid købte jeg en avis, ønskede god dag og gik ind for at handle.

Jeg skulle kun have ganske få dagligvarer, men så på hvordan folk fyldte indkøbsvogne som ville butikkerne aldrig åbne igen …

Imens jeg gik rundt, fik det mig til at tænkte på det overflod der er i december. Hvor godt vi har det og hvor taknemmelige vi bør være. Vi har købt juletræ. Det står pyntet i vores stue. Vi nyder det hver eneste dag. Specielt om aftenen når vi sidder foran pejsen og hygger.  Snart kommer der også gaver under … når vi vel at mærke har sundet os efter et festmåltid af steg og dessert.

….. På vej ud af butikken, købte jeg lidt lækkert ved bageren til den hjemløse, men da jeg kom ud var han der ikke. Så jeg gik tilbage – lånte en kuglepen i informationen og skrev en lille hilsen udenpå posen. Han var dog kommet tilbage da jeg kom ud igen og smilet i hans ansigt var takken i sig selv

Det er ikke alle der lever i overflod i december, ej heller i maj …Nogle er ikke så heldige – der er mange triste skæbner. Ikke alle har kunne finde op af det sorte hul de er endt i og er endt på gaden. Her i Danmark burde det næsten være så tæt som på umuligt at blive hjemløs pga vores store sikkerhedsnet og velfærd, men det sker alligevel ….

Sidste år tilbød jeg gratis klipning til alle i herberget. Måske ikke det man tænker på som det mest nødvendige, men det er velvære for krop og sjæl. Både for mænd og kvinder. Pakkede derefter to store kasser med lidt julelækkerier, kaffe, hundemad ( da de ofte har hund ) varmt tøj og soveposer. Jeg gør det samme i år igen….. men giver også en tanke i hverdagen.

Vi har selv oplevet en konkurs. Højt at flyve, dybt at falde. Der er langt op igen og vejen er tung, lang og ofte ret ensom. Vi har dog ikke givet op .. vi er godt på vej op igen. Men det giver stof til eftertanke.

For mig er det vigtigt at hjælpe hvor jeg kan … jeg kan ikke donere millioner, men jeg kan give en kop kaffe, lidt at spise og lidt af min tid.