Tags

, ,

Hver dag notere jeg dagens gode ting = fokuser på det positive. Nogen vil kalde det en gratitude journal. Ideen fik jeg første gang for et par år siden og skrev den inde på Bryllup.dk. Det bragte en masse positivt med sig og mange brugere og annoncører på det tidspunkt gjorde brug af det længe. Også idéen med, at gøre én god ting for en anden om dagen.

Indrømmet, så er det ikke altid længere jeg får skrevet det ned i min lille gratitude journal ( iphone har ellers en ret fed app = Happytapper http://happytapper.com/ ) MEN jeg slutter altid min dag af med at tænke på alle de gode ting. En god måde at afslutte dagen på, så det sidste man tænker på er positivt og rart i stedet for alt det man ikke har nået, arbejde, opkald osv … ting man alligevel ikke kan gøre en fis ved når man sover. Det giver kun uro og dårlig søvn.

Når man fokusere mere og mere på det positive, er det sværere at finde noget negativt. Og hvorfor hele tiden gå rundt og tænke på noget som gør dig sur eller trist ? Det er livet da for kort til !!!

Mange fortæller gerne deres livshistorie primært ud fra de dårlige ting de har oplevet. Men hvad hjælper det ? De bliver dermed i søllet og får ikke hevet sig selv op. De bliver ved med at bekræfte sig selv i, at nuuuui de havde en hård barndom eller skilsmisse og der er sket det og det der gør at de er i den situation i dag -det er ikke deres skyld…… Ja- ja what ever og gu´er det så ! Så er det sagt. Jeg beklager de hårde facts, men sådan er det altså. Du er selv herre over dit liv og dermed er det også dig selv der sætter dagsordenen for hvor lykkelig du er – det er IKKE naboen. Du har til enhver tid mulighed for at ændre dit liv uanset hvad.

Jeg skal ikke sidde her og spille hellig – Jeg har selv været en af dem der har slæbt rundt på “min historie”, men de tanker er fjerne for mig nu. Mit liv er den og det jeg er i dag og det der kommer. Jeg bestemmer selv hvordan mit liv skal formes.

Ved at tænke positivt, kommer der også mere positivt ind i mit liv. Livet er i forvejen for kort til at bruge det på noget negativt.

Jeg ved ikke hvor mange jeg har talt med omkring det om at nøjes…. Hold op hvor er der mange der går rundt og nøjes i stedet for at få det de virkelig gerne vil have og det ER muligt. Specielt i forhold …. Der er der mange der nøjes, for sådan er det jo nok bare … NEJ – igen, så kan du få det du ønsker. Det kræver bare indsats og tålmodighed.

Jeg har selv været i et forhold, hvor jeg nøjedes – men det gjorde han jo også. Er der én der er ulykkelig i et forhold, så er de det begge af den simple grund, at man ikke giver sig selv 100 %. Derfor er det ikke rimeligt at man bliver i et sådan forhold. Ikke for nogen af parterne.

I starten er det hårdt fordi man har trukket det berømte sikkerhedsnet og det trygge væk under sig – men man finder hurtigt ud af, at det var det rigtige at gøre. Begge vil komme igennem det og bliver stærkere, have mere selvtillid, vide hvad man vil og KRÆVE det = blive lykkeligere.

Jeg fik SÅ mange kommentarer over min skilsmisse i sin tid, men jeg ved at vi begge er blevet lykkeligere mennesker hver for sig og det er det der tæller, er det ikke ?

Jeg kender desværre også til dem der har været gift i mange år og stadig nøjes … for man kan jo ikke blive skilt efter 15 -20 – 30 års ægteskab ! Jooooo – det kan da kun gå for langsomt med at komme ud af det !!!! Vi er jo ikke økonomisk afhængige af hinanden som i gamle dage. I dag er et ægteskab baseret på kærlighed, venskab, tillid og gensidig respekt ( efter min mening ). Nu er der sikkert nogle der tænker” Ja, ja, det kan hun sagtens sige med den alder – hun ved ikke hvad det vil sige” Jo – det er netop det jeg gør og derfor opfordre jeg til at du kommer ud af det og begynde at være lykkelig og tage ansvar = giv ikke de andre skylden for at du er ulykkelig eller ikke nåede de ting du ville – for det kan du hvis du vil !

Tag en dyb indåndning og så er det frem !

” HVAD ER LYKKE ” så ??? Det er forskelligt …

For mange mennesker er målet her i livet ikke at indkassere massive mængder penge eller at have det perfekte materielle udstyr – Det er simpelthen bare at være glad – så simpelt er det!!

Så tænker du nok….Oook–Er det bare det ? –

Jeg har snakket med flere om hvor besværligt det ofte er at finde ud af hvad man vil her i livet – og diskussionen om “Hvad er lykke”  og jeg er nu kommet til dette forslag: Lav en liste over de ting du bare ikke vil undvære her i livet – find ud af hvad de er, og dyrk dem endnu mere

Et enkelt forslag, kort og godt og lige til at tage ned fra hylden og bruge det!

For at forklare det til mændene = Så er det ligesom et lille plugin til et computerprogram🙂

Nogle mennesker er måske bare konstrueret glade. De er programmeret således at de bare elsker livet, mens det for andre kræver lidt af en anstrengelse at komme dertil – De er simpelthen ikke programmeret optimalt…mangler lidt optimering! Jeg kan ikke lade være med at tænke på Ole Henriksen🙂 Jeg elsker hans altid positive udstråling og personlighed !!!

Til mændene: Ligesom ved programmering, kan et program omskrives eller optimeres – og det kan både du og jeg også – Så prøv at omskrive dit livsprogram, så de nedenstående plugins bliver inkluderet i programrutinen.

Har du allerede opnået komplet lykke – Tillykke – det dælme godt gået –Hjælp os andre!

1. Tænk over, hvad der gør dig glad. Forskellige ting gør mennesker glade. Hvis du ikke er sikker på det, så prøv dig frem. Prøv mange ting – Find ud af hvad du nyder mest- Skriv det ned. Svarene kan måske overraske dig. Måske kan du bruge nogle af de nedenstående tips som en start!

2. Omgiv dig med mennesker, der gør dig glad. Det er jo ofte sådan at energien fra sure, aggressive eller deprimerede mennesker let influerer på os selv – Selv når man ikke vil, og kæmper imod det. Ligeså er det med glade mennesker – Det smitter. Så find inspirerende mennesker, sjove mennesker og imødekommende mennesker. Mennesker der gør en forskel
Samtidigt er der også en mulighed for at du lærer deres strategi for at være glad, som du kan bruge når tingene går skævt i dit eget liv. Langsomt, men sikkert ryd ud i den negative indflydelse som du oplever og erstat det med nogle positive.

3. Tænk på det du kan være taknemmelig for. Når noget går galt – forsøg så ikke at fokuserer på det, men tænk på dét du kan være taknemmelig for. Vi har alle et eller andet vi kan være taknemmelig for – om det så er vores helbred, vores forhold, vejret,  arbejde, osv. Du kan ALTID finde noget at være taknemmelig for !! Tænk på hvad du kan være taknemmelig for, og tænk på de mennesker der har gjort noget godt for dig. Du kan jo udvide det til  at ringe eller på anden vis kontakte de folk og fortælle dem det. Send en mail, sms, en buket, sæt en seddel på køleskabet, giv et knus, sig det med ord …

4. Tænk løsninger –I stedet for at tænke på problemerne, så ryk videre til at tænke: ‘Hvordan løser jeg det’. At holde fokus på problemet løser det ikke jo, men hvis du tænker løsnings-orienteret er det desuden den sideeffekt at du bliver mere glad.

5. Brug tid med dem du elsker og holder af. Det kan være en simpel opringning eller et kort visit på vej hjem fra arbejde. Besøg dine bedsteforældre. Giv dig tid til dine venner.

6. Vær tilstede. I stedet for at spurte rundt – beslut dig til at lave mindre hver dag, lave færre aftaler og færre opgaver – og derefter gør tingene lidt langsommere, mere bevidst – og forsøg at være tilstede i nuet. Nyd hvad du laver lige fra at tale med andre, spise eller når du går. Undgå den der med at ” Jamen jeg ringer lige med en dato for at ses inden længe! NOT – de fleste glemmer det og så løber det ud i sandet. Hvis du VIL den person, så find datoen med det samme eller meld ud at du ikke har lyst. Og når du er tilstede, så VÆR tilstede – læg telefonen væk, se folk i øjnene og lyt.

7. Læg mærke til de små ting. Læg mærke til dig selv, din mavefornemmelse –dit humør og når du oplever noget. Lige fra hvad du spiser, til om du fryser, sveder, er nervøs, glad eller ked. Duften fra blomsterne i haven, duften af din kæreste, solens varme stråler på huden, lyden af bølgebrus, sand mellem tæerne, fuglenes sang. At lægge mærke til de små ting, gør det nemmere at være tilstede i nuet.

8. Forkæl dig selv. Tag et par minutter hver dag hvor du lige forkæler dig selv på en måde, fx et stykke chokolade eller et karbad –Whatever🙂

9. Det går over!! Når der sker noget dårligt og du har problemer i kortere eller længere tid – så tænk at det blot er en overgang: “Det går over” – og det gør det – og du vil gå videre. Det lyder måske meget lyserødt, men de positive tanker holder dig oven vande i stedet for t du søber endnu mere i problemerne, for på et tidspunkt VIL problemerne jo være løst – så lad være med at tage sorgerne på forskud. Efter at have været til et foredrag med Chris Mc. Donald lærte jeg feks. at sige “Pyt” og ikke lade mit gode humør ødelægge ! Nogle gange skal jeg godt nok lige tælle ned fra 10, men det virker faktisk🙂

10. Drop nyhederne både de læste og de sete. JA det lyder som struds-agtigt adfærd. Men helt seriøst, hvis du forsøger det, vil du opleve at du ikke går glip af en pind. Det er som regel dårlige nyheder = Negative nyheder. Det er sjældent at høre/læse om meget andet end voldtægt, masseødelæggelse, dårligt det ene – dårligt det andet. I stedet fokusér din tid på bøger, musik, personer der giver dig energi.

11. Frivillighed. Når du giver til andre – om det så er penge, tid eller ting som du ikke længere har brug for, så giver det en rigtig god fornemmelse indeni – en glæde. Smut ned til genbrug med dit aflagte tøj.  Brug en dag på af hjælpe en god ven med at flytte, hjælp en hjemløs med et godt måltid varm mad eller en kollega der har super travlt med sine opgaver.

12. Følg dine passioner. Hvis du gør det du elsker, specielt hvis du kan leve af det, vil du blive ekstrem lykkelig. Hvis det virker umuligt – så giv ikke op. Andre har gjort det hele før dig – så du kan også… Det er i hvert fald min tanke. Hatten af for min kære mand, for er der noget han har, så er det passion for hans arbejde. Han går op i det med liv og sjæl. Jeg er sikker på at han en dag vil blive godt belønnet !

13. Tænk på hvad du har opnået, frem for kun at kigge på det du ikke har opnået – Mange gange er det faktisk en hel del som vi faktisk har opnået, så klap dig selv på skulderen. Alting tager tid – Rom blev ikke bygget på én dag.

14. Grin for pokker. Bare den simple handling som det er at grine kan gøre dig glad. Se en sjov film, dans, syng – Få ondt i maven af grin. Hvorfor være så alvorlig ? Glæde smitter🙂

15. Erkend at du fortjener det – Du fortjener lykke – Alle fortjener det. En så simpelt sætning er stort for mange mennesker at udtale, da de ikke mener de fortjener det – ofte ubevidst. Du fortjener det – Gentag det for dig selv.

16. Bliv inspireret. Brug tid på at læse bøger, Blogs eller se fim om succeshistorier – gerne relateret til det som du også ønsker at opnå. Det vil give dig mere energi imod at arbejde på dine mål. Omgå dig med inspirerende mennesker.

17. Fest og farver. Når du gør noget godt, eller opnår noget – Så beløn dig selv – giv dig selv en gave, en is, et smykke – bare et eller andet du lige brænder efter. Hav det sjovt – beløn dig selv.

18. Brug tid på noget du elsker- Gør plads til det ved at droppe nogle af dine forpligtigelser, som du alligevel ikke er helt pjattet med. Livet er simpelthen for kort – skær det “overflødige fra”. Hvis pengepungen tillader det, så ansæt en havemand, barnepige, rengøringsdame, assistent og dermed opnår du et par ekstra ledige timer.

19. Opfør dig pænt, vær venlig og imødekommende. Det lyder måske gammeldags, men…Forsøg hver dag at være flink ved andre på de små måder: åben døren for andre, smil for det smitter så dejligt, giv din plads i køen i indkøbscenteret, lad de ældre sidde ned i bussen, pluk en buket i haven eller snup nogle grøntsager fra haven og tag med til en veninde. Giv din parkeringsbillet til den næste der står ved automaten, når du alligevel har et par betalte minutter tilovers. Jeg tror på ” what comes around, goes around”.

20. Motionér. Bare en lille cykeltur eller gåtur i skoven eller ved stranden kan løfte humøret og energien, og ikke mindst reducere eventuelt stress. Det behøver ikke være noget avanceret – Bare kom udenfor og rør dig.

21. Gør noget godt for en anden uden at forvente noget retur.

22. Jalousi hjælper aldrig nogen. Mange mennesker ser skævt til succesrige, eller bare glade overskudsagtige mennesker. Det bringer dig ingen steder –I stedet vær glad sammen med dem eller for dem.

23. Lær noget nyt. Det er lidt underligt så mange mennesker, der er bange for at lære noget nyt, eller erkende ar der findes ting vi ikke kender til, men det at lære noget nyt er noget af det mest stimulerende der findes- Prøv det! Og glem for pokker den sk… jantelov og glæd dig på andres vegne, når de opnår noget stort. Spørg hellere til HVORDAN de gjorde. Måske du kan lære noget.

24. Grin noget mere. Når du er midt i en dårlig situation – se dig omkring og indse absurditeten i situationen og grin- om 1 år er der sgu ingen der kan huske den, eller sågar interessere sig for den – Ja om 2 år så griner du af det. Drop ventetiden –Grin nu og bliv glad nu.

25. Tænk på hvor glad du bliver når du får et kompliment. Giv selv komplimenter også til dem du ikke kender. Ser du en med en fed frisure, tatovering, tøj, sko, briller- whatever. Så sig det til vedkommende ! Giv gerne mange komplimenter om dagen – Men lad være med at være overskruet. Du skal selvfølgelig mene hvad du siger. Meeen jeg er også helt sikker på, at du kan finde en ting ved din partner, kollega, ven hver dag som kan roses. Om det så er hans / hendes madlavning, udseende, måde at arbejde på osv

26. Giv knus og kys og fortæl andre at de er værdsat. Så tænker du måske: ” Jamen de ved da at jeg holder af dem” … ja, ja, men VIS det. De er jo ikke tankelæsere vel ?

Start i dag – hvorfor vente ?